Средната заетост на хотелските стаи в Европа е достигнала 70% към края на деветмесечието на тази година, което е ръст с 10 процентни пункта на годишна база, но все още е с 2 пункта под нивото през 2019 г., сочат данни на компанията STR, специализирана в хотелския пазар, които бяха представени от Сара Дайгнан, директор "Връзки с клиенти" в компанията. Компанията има данни за 78 хил. хотела в 180 страни, но в България тя има информация само за пазара в София. По нейни данни заетостта на хотелските стаи в столицата достига 50% спрямо ниво от 70 на сто през 2019 г. В същото време средната цена на хотелските стаи в Европа към края на деветмесечието на тази година вече е 157 евро, като тя е нараснала с 10% спрямо 2022 г. и с 32 на сто спрямо 2019 г.
"Заради нарастването на цените на всичко - работна ръка, храни и напитки, ток, газ, вода, хотелиерите бяха принудени да повишат цените, за да запазят качеството на обслужване на клиентите", коментира Дайгнан. В София цените на хотелските стаи в най-високия сегмент са нараснали с 19% на годишна база през деветмесечието, а тези на стаите в средния сегмент са се повишили с 26 на сто, сочат данните на STR.
Очаква се инвестициите в хотели в Централна и Източна Европа да достигнат 564 млн. евро тази година, а в България прогнозираният обем е 30 млн. евро, показват данни на консултантската компания Cushman & Wakefield и на партньора ? за България Forton.
По-високите лихви засега не охлаждат ентусиазма за стартиране на нови хотелски проекти в Европа. Данните на STR сочат, че към октомври тази година в етап на планиране или строеж са 165 хил. стаи, което е ръст с 2,8% на годишна база. Най-активно на Стария континент е строителството на хотели в Лондон с 24 хил. планирани стаи, половината от които вече са в строеж. У нас очакванията са по-високото ниво на лихвите да ограничи значително ентусиазма на предприемачите към нови проекти в следващите две години.
"Стартирането на нови проекти в момента е много трудно, основната причина за това е, че активът трябва да бъде построен при новите цени и да се състезава с конкуренти, които са изградили активите си на старите цени. Т.е. един нов проект ще предлага всичко, което предлагат и конкурентите, но активът ще струва с 30%-40% повече", коментира Никола Стоянов, началник отдел "Проектно финансиране и международни клиенти" в Пощенска банка.
Доходността, която инвеститорите в хотели у нас могат да очакват, се движи между 7,5% и 8%, а реалистичният срок за възвръщаемост на инвестицията е десет години, стана ясно още по време на конференцията. "Хотелският пазар в България ще се нормализира, когато на него навлязат повече чуждестранни инвеститори", счита Лъчезар Тодоров, изпълнителен директор на "Тера Тур". Те обаче очакват малко по-висока доходност от съществуващата към момента, допълни той. Жители на Бущурещ са най-голямата група чуждестранни туристи в хотелите по североизточното Черноморие благодарение на добрата пътна свързаност на региона с румънската столица, коментира Любомир Стамболийски, търговски директор на "Св. Св. Константин и Елена Холдинг" АД.
В Европа хотелският пазар ще бъде движен от местното търсене и догодина, пълно възстановяване на полетите на дълги разстояния през 2024 г. не се очаква, отбеляза Дайгнан. Тя очерта четири липсващи парчета от пъзела за пълното възстановяване на хотелския пазар в Европа на нивата от 2019 г. - намалелите пътувания на американски и китайски туристи, по-малкото самолети и свиването на маршрутите на първокласни авиокомпании като Etihad Airways, British Airways, Aer Lingus и твърде строгите изисквания на правителствата за издаване на визи. Локацията, предлаганите удобства, добрата инфраструктура и маркетингова стратегия са най-важните фактори за успеха на хотелите, обобщи Дайгнан.
- Каква беше 2023 г. за пазара на хотели в България? Кои са водещите тенденции в сектора?
- По официални данни за деветмесечието на тази година пътуванията са се възстановили напълно в сравнение с 2019 г. Възможно е възстановяването да не се задържи до края на годината, но то беше факт през летния сезон и това е от съществено значение, тъй като пътуванията през лятото съставляват 60% от туризма у нас. На второ място, туристическият сектор доказа издръжливостта си благодарение на желанието на хората да пътуват. Това, разбира се, е от полза за инвеститорите, тъй като означава приходи в сектора, откриване на нови работни места и продължаващо изплащане на банковите кредити.
В обобщение 2023 г. беше положителна за хотелския пазар с изключение на един все още негативен оттенък – събитията в Израел, тъй като тази страна е голям пазар за България. Израелските туристи са в топ десет на най-големите групи чуждестранни туристи у нас и преди началото на конфликта постигаха най-бърз растеж, като пълнеха хотели с определен профил по Черноморското крайбрежие и в Банско. И все пак те са значително по-малка група на фона на един милион руски туристи, чието отсъствие беше преодоляно от пазара. Така че подобен отлив се е случвал и преди, но интензивността, с която се случва в момента, създава несигурност.
Възстановяването на хотелския пазар в България можеше да се случи и по-рано, но близостта до военния конфликт в Украйна повлия негативно на нагласите за пътувания през миналия сезон и не в такава степен през тази година.
Пълното интервю четете в Investor.bg